Wederom Unieke schenking

Museum Beelden aan Zee heeft het bronzen beeld Grootmoeder Kegge (1948, brons, 120x60x50 cm) van de hand van de legendarische beeldhouwer Jan Bronner (1881 – 1972) in ontvangst mogen nemen. De donatie kwam van een particulier schenker. Alhoewel de West-Friese Bronner een geboren eenling en een regelrechte dwarskop was, kan hij toch, met collega’s als Krop, Rädecker en Polet, worden gerekend tot de generatie beeldhouwers die zich in dienst stelde van de architecten van de Amsterdamse School, de expressionistische beweging van gemeenschapskunst die de toon aangaf in het interbellum. Bronner staat enigszins apart omdat zijn oeuvre beperkt is gebleven tot één hoofdwerk waaraan hij zijn leven lang heeft gewerkt. Daarnaast gaf hij al zijn energie aan het onderwijs van jonge beeldhouwers gedurende zijn ruim veertigjarig professoraat aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Bronners hoofdwerk is een groep van negen autonome beelden die in het architectonisch verband van een fonteinbassin is gebracht. Die fontein was bestemd voor de Haarlemmer Hout en bracht hulde aan de schrijver Nicolaas Beets die in 1839, onder zijn pseudoniem Hildebrand, zijn Camera Obscura heeft geschreven, een treffende beschrijving van de bourgeoisie van die tijd in evenzoveel hoofdstukken – acht – als het aantal beelden dat Bronner voor de fontein hakte. […]

Unieke Schenking Penningen

Onlangs ontving museum Beelden aan Zee (van een verzamelaar die anoniem wenst te blijven) een uiterst waardevolle schenking van ruim dertig Franse en Belgische penningen uit de Art-Nouveau en Art-Déco periode. Het zijn stuk voor stuk prachtige voorbeelden van de artistieke opleving in de penningkunst die eind negentiende- en begin twintigste eeuw in Frankrijk en de omringende landen plaatsvond. De oorzaak van die opleving was de zogenaamde reduceermachine of verkleinbank die in 1870 in Parijs werd uitgevonden. Dankzij dit ‘gereedschap’ kregen de kunstenaars meer artistieke vrijheid bij het ontwerpen van penningen dan voorheen toen het snijden van de stempels nog het domein was van de fabrieksgraveurs die nauwelijks een artistieke achtergrond hadden. Zij maakten de stempels waarvan de veelal fantasieloze en saaie penningen werden geslagen die zo karakteristiek zijn voor de penningkunst uit eerste helft van de negentiende eeuw. De uitvinding van de reduceermachine bracht vanaf ca. 1870 de penningkunst binnen het terrein van de vrije beeldhouwkunst. De sculpturale penning, die gedurende de renaissance zo’n bloei had beleefd, werd herboren en groeide uit tot een populair medium van beeldende kunst tijdens de Art Nouveau en Art Déco. Beeldhouwers konden vanaf nu een model in was of klei op groot formaat […]

25 jaar Beelden aan Zee

Op 11 september 2019 is het precies 25 jaar geleden dat museum Beelden aan Zee (BAZ) door koningin Beatrix werd geopend. Sindsdien zijn er bijna twee miljoen bezoekers de drempel gepasseerd, honderden beelden aan de reeds omvangrijke Collectie Scholten-Miltenburg toegevoegd, een kleine 200 tentoonstellingen georganiseerd, een groot aantal catalogi en monografieën gepubliceerd. Zes jaar lang vormde het Lange Voorhout in de Haagse binnenstad – Den Haag Sculptuur – een extensie van onze internationale tentoonstellingsdrift. Presentaties van de eigen collectie reisden van Deventer tot Florence. De collectie kent twee permanente buitenlocaties in Nederland; in het noorden (De Havixhorst, De Wijk) en het oosten (Kasteel Het Nijenhuis, Heino). Het museum werd uitgebreid met een Koninklijk Monument, een glazen wand met poëzie, een sprookjesbeeldentuin aan de boulevard, een Gipsotheek met voorstudies en schetsen van bekende monumenten en een onderzoeksinstituut dat via een bijzondere leerstoel is verbonden met de Universiteit Leiden. Zonder afstand te doen van de 100% particuliere status en de speciale organisatie met vrijwilligers, heeft museum Beelden aan Zee in een kwart eeuw een nationaal en internationaal gerespecteerde status verworven als hoogwaardig en publieksvriendelijk museum voor moderne en hedendaagse, Nederlandse en internationale beeldhouwkunst.  

De Sculpture Club feliciteert Tirzo Martha

Tirzo Martha (Curaçao, 1965) is door de jury van de Wilhelminaring unaniem gekozen tot winnaar van de 11e Wilhelminaring – dé oeuvreprijs voor beeldhouwkunst in Nederland. De ring wordt op 31 augustus 2019 uitgereikt in het CODA Museum te Apeldoorn. De Sculpture Club beleeft warme herinneringen aan de tentoonstelling No Excuses! (2017) en het contact met de kunstenaar.

Inhoudelijke avond Auke de Vries

De kennismaking met de kunstenaars Auke de Vries en Alessandro Neretti/Nero was verrassend en inspirerend. Wij kijken terug op een geslaagde avond. Graag bedanken wij u voor uw aanwezigheid tijdens de Sculpture Club inhoudelijke avond en wij hopen u deze zomer te zien voor de opening van de tentoonstelling Body & Soul van de Chinese kunstenaar Zhang Dali. Noteert u alvast 1 november in uw agenda. Dan is het weer tijd voor de langverwachte bruikleenveiling.  

Bezoekersrecord in 2016

Museum Beelden aan Zee haalde in 2016 bijna 80.000 bezoekers en dat is een record. Het is duidelijk dat de huidige tentoonstelling Picasso aan Zee een groot succes is en veel publiek naar Scheveningen trekt. De bezoekersaantallen zijn tijdens de tentoonstelling Picasso aan Zee ongeveer het viervoudige van de afgelopen winters. ‘Het is fantastisch om deze topstukken uit de beeldhouwkunst in het museum te hebben staan.’ Aldus Jan Teeuwisse, directeur van museum Beelden aan Zee. ‘Onder leiding van Picasso vonden meerdere vernieuwingen in de beeldhouwkunst plaats, zoals de introductie van het ‘open beeld’ en het loslaten van traditionele beeldhouwersmaterialen als klein, steen en brons. Verder is het zo, dat een groot publiek via Picasso museum Beelden aan Zee beter leert kennen.’ De tentoonstelling Picasso aan Zee. Keramiek en sculptuur mocht al rekenen op lovende reacties in de pers. NRC beloonde de tentoonstelling met vier bollen: ‘Het is een tentoonstelling als een blikopener, want met Picasso’s hulp zie je een hoofd in een schoenpoetserskist of een lepel. En handen in vorken, een uil in een kan, een vrouw in een fles, een vlecht in een handvat.’ In het Financieele Dagblad werd onder andere het zonnige karakter van de tentoonstelling benadrukt: ‘Reden om […]

Sculpture Club Jaardiner

Het jaarlijkse Sculpture Club Jaardiner was dit jaar geheel in het teken van Pablo Picasso. Lavendel, gestreepte t-shirts, de dieren van Picasso, tapas – ondanks het feit dat het diner in oktober plaatsvond, voelde het geheel zomers en Mediterraans aan. Na een glaasje Cava werd de tentoonstelling Picasso aan Zee. Keramiek & Sculptuur bezichtigd. De rondleiders gaven waar nodig uitleg. Na het hoofdgerecht werd er genoten van een bijzonder optreden van het NDT. Het ballet heet Shutters Shut en is gebaseerd op een gedicht van Gertrude Stein uit 1923.

Atelierbezoek bij Studio Stallinga

Het atelierbezoek op 25 september bij Studio Stallinga  in Amsterdam-Noord was erg geslaagd. De rondleiding door Henk Stallinga zelf was boeiend en verrassend. En dat op zijn verjaardag! Daarna volgde een gezellige lunch in ongedwongen sfeer bij Pllek. Ons eerstvolgende evenement zal het traditionele Sculpture Club Jaardiner zijn op 17 oktober in het museum.

Sculpture Club Preview 16 februari

Wij kijken terug op een geslaagd Sculpture Club evenement. De kennismaking met de drie verschillende kunstenaars Eyal Assulin, Nicholas Hlobo en Geer Steyn zorgde voor een veelzijdig en inhoudelijk programma. Wij willen u graag bedanken voor uw aanwezigheid tijdens de Sculpture Club preview en hopen u wederom te zien tijdens ons volgend SC programma, in maart, op de TEFAF.

Bruikleenveiling 2015

De Bruikleenveiling verliep afgelopen woensdag uiterst voorspoedig en de sfeer was op en top! Hartelijk dank voor jullie aanwezigheid en voor jullie biedingen!   Een recordopbrengst viel museum Beelden aan Zee gisteravond ten deel, op de derde bruikleenveiling die het museum organiseerde. De 50.000 euro die werd opgehaald komt ten goede aan de tentoonstelling Picasso in Antibes. Keramiek en sculptuur 1947-1960, die in het najaar van 2016 zal worden georganiseerd. De geveilde beelden uit de collectie Beelden aan Zee, worden voor een jaar uitgeleend aan de hoogste bieders. Gisteravond gingen er onder andere beelden van Man Ray, Niki de Saint-Phalle, Auke de Vries, Botero en Jeroen Henneman onder de hamer. Zowel particulieren als bedrijven namen gisteravond deel aan de veiling. De veiling werd kosteloos uitgevoerd door veilinghuis Christie’s, met Arno Verkade als begenadigd veilingmeester. De aanwezigheid van beeldhouwers Auke de Vries en Jeroen Henneman, die over hun beelden vertelden, creëerde betrokkenheid en hierdoor werd het publiek aangemoedigd om te bieden.   Dankzij de bruikleenveiling is het mogelijk om een waardevol museaal beeld thuis of op kantoor tentoon te stellen, voor de periode van één jaar. Daarna gaan de beelden weer terug naar het museum. Het concept van de bruikleenveiling is ontwikkeld door de Sculpture […]