Innovatieve audiotour met presentatrice Isolde Hallensleben

Waarom krijgen de medewerkers zin in frikadellen? Wat vindt architect Wim Quist van één van zijn meest in het oog springende museumgebouwen? Hoe ervaart een slechtziende een bezoek aan het museum? Hoe is museum Beelden aan Zee ontstaan? Museum Beelden aan Zee lanceert een luisterroute met presentatrice Isolde Hallensleben, waarin dit allemaal te ontdekken valt. De luisterroute is een innovatieve en humoristische audiotour, waarmee bezoekers een non-stop geluidswandeling door het museum maken. Met verhalen, interviews en muziek leidt Isolde Hallensleben de bezoekers rond. Hierbij komen de historie en architectuur van het museum, de mensen achter de schermen en de verborgen verhalen die bezoekers normaal niet zien, allemaal aan bod. Nu verkrijgbaar in de App store, via Google Play en aan de kassa van Beelden aan Zee

Vlaanderen wordt het nieuwe thema van museum Beelden aan Zee voor de zomertentoonstelling van 2015

Vormidable Hedendaagse Vlaamse Beeldhouwkunst museum Beelden aan Zee, 20 mei – 25 oktober /Lange Voorhout in Den Haag, 20 mei – 30 augustus en satellietlocaties  Vlaanderen wordt het nieuwe thema van museum Beelden aan Zee voor de zomertentoonstelling van 2015. Berlinde de Bruyckere, Wim Delvoye, Nick Ervinck, Jan Fabre, Panamarenko en Johan Tahon; het zijn nog maar enkele namen in de enorme reeks Vlaamse beeldhouwers met internationaal succes. Vlaanderen is een voedingsbodem gebleken voor een diepgaande ontwikkeling van kunst. Wat deze kunstenaars zo goed maakt en wat hen verbindt wordt onderzocht in de nieuwe zomertentoonstelling van museum Beelden aan Zee; een visueel spektakel, waarbij werk wordt getoond van de gevestigde Vlaamse kunstenaars, maar ook van jonge, opkomende kunstenaars uit deze streek. De aanleiding voor dit thema is de viering van 20 jaar culturele samenwerking tussen Nederland en Vlaanderen in 2015.  

Vier sterren

Wij krijgen vier sterren van de Telegraaf voor onze nieuwe tentoonstelling Labor Et Ars. Lees hieronder de mooie recensie:  

Gipsotheek aan Zee – Nu geopend!

Iedereen kent wel een standbeeld in Nederland. In de vele monumenten die Nederland rijk is, zien we vaak iets terug van onze vaderlandse geschiedenis. In de Gipsotheek, een nieuwe educatieve ruimte in museum Beelden aan Zee die vanaf 14 november voor het publiek geopend is, wordt het artistieke proces voorafgaand aan deze standbeelden ontrafeld. De Gipsotheek aan Zee is een uniek concept in Nederland met een groot maatschappelijk draagvlak; verschillende scholen, academies en universiteiten zijn bij het project betrokken. De Gipsotheek is voor alle leeftijden toegankelijk, onderhoudend, leerzaam en leuk. Beelden aan Zee nodigt iedereen uit om in de Gipsotheek een workshop te komen volgen, individueel of in groepsverband, en de opstelling met meer dan duizend unieke gipsmodellen te komen bekijken. De beelden en studies in gips bieden inzicht in de totstandkoming van moderne beeldhouwkunst in Nederland en documenteren deze ontwikkeling tot in detail. De collectie van de Gipsotheek aan Zee is rond twee kerncollecties opgebouwd; de collecties uit de ateliers van beeldhouwers Mari Andriessen (1897-1979) en Cor Hund (1915-2000). Naast honderden schetsen en modellen van deze twee beeldhouwers nemen ook Jan Bronner (1881-1972), Federico Carasso (1899-1969), Jaap Kaas (1898-1972) en John Rädecker (1885-1965) een belangrijke plaats in. De Gipsotheek […]

Board of Trustees

Nu, twintig jaar na het ontstaan van museum Beelden aan Zee, is het moment daar om het oorspronkelijke mecenaat van het stichtersechtpaar Scholten te verbreden. Daartoe richt het museum als eerste in Nederland een Board of Trustees op met maximaal 20 chairs. De Board wordt vanavond in het museum geïnaugureerd. Dit nieuwe mecenaat biedt kunstliefhebbers de kans om zich aan Beelden aan Zee te verbinden en te adviseren over het aankoop- en tentoonstellingsbeleid. De Trustees doneren een bedrag van minimaal € 10.000 euro per jaar aan het museum, voor een periode van tenminste vijf jaar. Beelden aan Zee is het enige museum in Nederland dat zich exclusief op de beeldhouwkunst richt. Het museum is particulier, en wordt zodoende niet door de overheid ondersteund maar door een grote groep vrijwillige medewerkers, vrienden en zakenvrienden, Sculpture Club, sponsors en fondsen. Vanaf vandaag komt daar de Board of Trustees bij; een nieuwe groep met artistieke expertise en –invloed, op grond waarvan zij worden geworven. Veel verzamelaars hebben zich aangesloten bij de Board, kenners die het museum in de afgelopen jaren al met raad en daad hebben bijgestaan in de uitvoering van het artistieke beleid. De board biedt het museum de particuliere ondersteuning die […]